torsdag 31 januari 2008

"Nå, hur blev det med skorna?" eller "Så stor roll spelar faktiskt en kommentar"

I förmiddags åkte jag in till stan för att göra bort diverse ärenden. Jag skulle till optikern för att hämta ut nya linser och jag skulle till Intersport för att köpa två presenter. Ja, just det jag höll på att glömma (dagens lögn); jag skulle förbi på skoaffär´n och prova om ett par röda skor.
Egentligen hade jag bestämt mig. Jag skulle köpa dem.
"Ett köpstopp är ett köpstopp" som några av er så klokt uttryckte det i era kommentarer. I ärlighetens namn ska jag säga att jag igår kväll kände mig lite missmodig. Insikten om att jag faktiskt inte klarar mig utan att shoppa, ens i trettio dagar, gjorde mig besviken på mig själv. Jag bestämde mig för att jag lika gärna kunde köpa skorna och försöka med ett nytt köpstopp nå´n annan gång.
När jag närmade mig skobutiken märkte jag för första gången i mitt liv som bloggare att jag sänkte blicken något. Tänk om jag träffar någon av mina läsare? Vad ska jag säga? Jag var ju faktiskt påväg dit för att köpa de alldeles bedårande blanka o röda ballerinaskorna.
Nåja, jag klev in i affär´n. Hämtade ut skorna och provade dem. De var jättefina. Under bråkdelen av en sekund genomgick jag återigen en inre kris. Köpa, inte köpa, köpa, inte köpa, köpa...nä. Jag har köpstopp. Dessutom, hur fina skorna än var, så uppfyllde de inte mitt viktigaste kriterium som jag har när jag väljer skor. Orkar jag en dag på stan i de här? Svaret blev "nej" för de var både plastiga och platta. Dessutom skulle några repor förstöra hela skon.
Nöjd med mitt beslut lämnade jag butiken med Filuris ord: "det kommer alltid nya skor" i tankarna. Å precis så är det. När den där jagmåsteha-känslan dyker upp är det som om det är den absolut sista chansen man har.
Väl inne på Intersport stod jag med händerna fulla av prylar till dottern (födelsedagspresenter)när jag hör en tydlig harkling. En av mina läsare närmar sig med ett leende på läpparna. "Är du ute och shoppar, Martina?" Stolt visar jag upp mina reafynd och betonar att de faktiskt inte är till mig. Vad skönt att jag inte hade en skopåse i handen.
När jag kom hem hittade jag en glad överraskning i kylen. Svärmor hade varit förbi med semlor, trots att det bara var en vanlig torsdag. Snacka om vardagslyx.

7 kommentarer:

Peace in mind sa...

Hur ska detta tolkas? Endast för invigda, eller har du tappat resten av ditt begåvade ordflöde? Upplys mig:)))))

Martina sa...

Jag slant på tangentbordet och råkade trycka iväg ett inlägg utan innehåll. Sorry.

Maria sa...

Hej
Vad bra att du lät bli. Du kommer att vara så nöjd över det om ett par dagar när du nästan glömt de där skorna

Tone Lindblom-Brunes sa...

Så skönt att du tog ett beslut som kändes bra. När man först har bestämt sej är det lätt att gå därifrån.
Heja för SEMLOR. Har bara testat en, faktisk. Fast på lördag är det fikadag så då blir det nog en test av Röda Lyktans...

Peace in mind sa...

Duktiga du! Inte schackra med sina ideal, för en liten svag impuls. Styrkedemonstration:)

Anonym sa...

Hej vännen! Var absolut inte ute efter att ge dig dåligt samvete där ute på stan(med min harkling...) Allra helst inte när jag själv var på väg att hämta ut mina sprillans nya skidor, som absolut inte var ett noga övertänkt inköp. Endast ett enda stort ha-begär!! Men i alla fall så är jag jättenöjd-ska prova dem imorgon! Kramar A

Martina sa...

Anna: Styrkedemonstration, absolut!

Anna, Maria och Filuri: Tack för er support. Jag känner mig jättenöjd och har inte tänkt en sekund på de där skorna. Vad ska jag med dem till? De var ju inte ens sköna. Bara fina.

Hemliga A: Vad glad jag är att du vågar bryta isen och prova att lämna en kommentar. Det var väl inte så farligt? Ser fram emot framtida konversation i cyberspace.