onsdag 30 januari 2008

Röda ballerinaskor

Alltså det där med köpstopp. Vem hittade på det? Just nu står jag inte ut en minut till. Vi kan ta det ifrån början. Dagen började med ett storbråk mellan mig och 11-åringen. Han har typ två långärmade tröjor som han byter mellan. Ingen av dem var ren. Han blev arg. Jag blev arg. Stämningen var inte på topp när vi skiljdes åt, om man säger så. Trots att jag är noga med att vi inte ska skiljas som ovänner. Dagen blir så tråkig då. Men imorse fanns det inte tid för att reda ut det. En så´n dag är det extra viktigt att ställa ifrån sig "mamman" utanför dörren när jag kommer till jobbet. Även om jag inte lyckades direkt, så sparkade jag ut henne ganska fort ändå. Som sagt var, dagen blir så tråkig annars.

Hur som helst, när jag och sonen möttes igen på eftermiddagen var vi extra go´a mot varann. Vi kände båda att dagen inte hade börjat bra. "Nu ska vi till sta´n och köpa några tröjor", sa jag. Snacka om att förstöra stämningen. Sonen blev som ett åskmoln igen och teg hela vägen in till stan. Nåja. Vi gick direkt till JC på hans egen begäran. 70% och "tag tre betala för två". Två tröjor och en pyamas till lillasyster för 194:-. Nu är det ju inte så enkelt att passera alla affärer i kombination med att jag har köpstopp. Kläderna jag shoppat hör till kategorin "så´nt som behövs". Men jag behöver absolut inte röda ballerinaskor med slejf för bara 180:-. Varför ställde jag undan dem då? Kanske jag ska skicka maken för att hämta dem? Då blir det ju han som betalar och han har ju inte köpstopp. Han kan ju få ge mig dem i födelsedagspresent. Jag fyller i maj och de går ju ändå inte att använda före det. Dessutom är ju 180:- utomordentligt billigt för ett par skor. Å jag har ju inga skor se´n tid...


eller jag menar jag har ju inga röda skor se´n tid...


eller jag menar jag har ju inga röda ballerinaskor se´n tidigare...

Bild: Din sko

Nä, det är bara att erkänna: jag behöver dem inte på något enda sätt och vis. Men jagvilljagvilljagvill ha dem.

Hur ska jag göra?

7 kommentarer:

J sa...

Åååå så svårt.... till ett sådat pangpris! Men har man köpstopp så har man.... jag skulle haft lika svårt jag attt bestämma mig!

Peace in mind sa...

Jag är den där lilla djävulen som sitter på din axel och säger köp! Bara för att någon annan *viskar Martina* faller för en frestelse känns inte min oreflekterande tillvaro så farlig. Men alltså har du köpstopp så har du, maken blir säkert glad för tipset om födelsedagspresenten. Då krånglar du dig ur det snyggt, enligt mig.

Martina sa...

Tjejer; era kommentarer har gjort intryck. Idag ska beslutet fattas.

Petra sa...

Hej,
jag det var en listig plan det där med maken :-) men ett köpstopp är ett köpstopp och då ska man inte lura sig själv...(moralens väktare har uttalat sig ;-)
Förresten så har jag inspirerats av dig (som jag hittade till via Anna) och andra. Köpfri månad: februari (tur att den är kort)

Anonym sa...

fråga inte mej om skor, älskar och har många :)
Men barnen ska inte bli mobbade för kläder i skolan, kanske bättre nu än för tio år sedan.

Tone Lindblom-Brunes sa...

Tycker du kan önska dej i födelsedagspresent. Det blir ju inte förr till våren. Annars kan man alltid tänka att det kommer nya skor...
Kramar

Martina sa...

J: Visst var det billigt? Men det är nog ingen kvalitetssko direkt.

Anna o Petra: Ett köpstopp är absolut ett köpstopp. Ska ta med det i protokollet. Hoppas att jag får skriva om ditt köpstopp i min blogg, Petra.

Hannele: Nej, barnens behov är svåra att välja bort även om de inte kan betraktas som nödvändiga alla gånger.

Filuri: Just precis. Det kommer andra skor. En mycket viktig synpunkt.