lördag 19 januari 2008

Rensningen fortsätter...

Idag har jag rensat ut TJUGOSEX saker!!! Böcker, kläder, ljusstakar och krukor. Pang, bara! Ingen nostalgi här inte. Det är otroligt vad man hittar när man väl sätter igång. Saker som man inte ens visste att man hade. Naturligtvis går allt till återvinning. "Släng aldrig något som någon annan kan ha användning för", som någon så klokt skrev i en kommentar till tidigare inlägg. Å det är ju så sant som det är sagt. Har man en gång stått på loppis så förstår man precis. För man häpnar när man ser vad en del kan tänka sig att betala för.

Man kan ha värsta fula skrotgrejen och när man packar upp den tänker man:
Den här kommer ingen att vilja ha.
Det är ingen idé att ställa fram den.
Vad pinsamt att visa att man ens har ägt en så´n här.
Om någon undrar så säger jag att jag säljer den för någon annan.

Å så plötsligt händer det. Mitt i allt virrvarr av prylar o priser o papper o pengar frågar någon "Vad ska du ha för den här?" Och under bråkdelen av en sekund genomgår man en inre kris. Va? Skämtar hon? Hon får den? Nej, hon verkar verkligen vilja ha den. Jag säger nå´t högt. Tänk om hon ångrar sig. Jag säger nå´t lågt. Men jag skulle ju bli rik på det här och kunna köpa nya prylar. Jag säger nå´t mittemellan. Å så slänger man ur sig en summa. Förhoppningsvis blir båda nöjda.

35-26=9.
Det är så många saker jag behöver rensa ut innan jag får börja shoppa igen. Tanken med min köpstoppsmånad var ju att ge tid till eftertanke inför varje inköp och reflektion över vad som verkligen är nödvändigt. Å jag tycker att jag har gjort vissa framsteg även om jag har en bekännelse att göra. Jag och dottern var på stan igår och gjorde en del nödvändiga inköp till barnen. På väg till bilen passerade vi ett skyltfönster med exakt en sådan vit långärmad top som jag varit ute efter. Jag saknar vita långärmade toppar, vilket ju faktiskt hör till basgarderoben. Världens mest användbara plagg hängde där i fönstret. Så jag köpte en+en ljusgrå. Bland
reaplaggen hade jag hittat en rosa tunika. Perfekt att ha på jobbet. 74.50:-. Min färg. Jag tror inte att jag behöver rada upp fler argument. Jag köpte naturligtvis även den, men vet ni vad jag tänkte när jag stod där i provhytten och skulle fatta ett beslut? Ja, egentligen var ju beslutet redan fattat. Jag hade ju beslutat att inte köpa något i januari. Men den tanken slog jag bort. Istället tänkte jag: hur ska jag berätta om det här i min blogg? En del har ju säkert tyckt att jag gjort det bra som klarat mig såhär långt. Kan ni tänka er så fånigt?
Ja, ja. Det blev ju ett inköp. Så egentligen ska det se ut såhär:

35+3-26=12.

Men å andra sidan har jag ju inte räknat med alla inredningstidningar som jag kastade bort. Närmare bestämt fyrtiofem stycken.
Å jag har faktiskt börjat tänka mig för när dendärmåstejagha-känslan dyker upp.
Dessutom har jag inte ens bläddrat i H&M-katalogen. Har inte vågat.

Nä, nu ska jag gå och äta te o kvällsmacka med barnen och maken innan han drar iväg till jobbet.

Go´kväll!

9 kommentarer:

Tone Lindblom-Brunes sa...

Du är jätteduktig som klarar det så bra! jag blev av med 8 tallrikar och köpte 12...
Du har fått en utmärkelse av mej.
Kram från Filuri

Anonym sa...

Alltså, har du köpstopp???
Har funderat på att 2009 ska bli ett år då jag köper INGENTING!
Förutom lite klädermen det måste jag ha pga jobbet, men inga pynt å sånt!
Lycka till- Det är sååå skönt att rensa!!!!

Martina sa...

Filuri: Tack. Jag behöver uppmuntran. Kände mig helt misslyckad när jag kom hem med min påse. Men nu har jag funderat och funderat och jag tror att jag lärt mig av mina misstag. Men januari har känts som en ovanligt lång månad.

Mariakoden: Jag har köpstopp, men bara i en månad till att börja med. Vågar inte sikta högre än. Har skrivit en del inlägg om det. Välkommen att titta in och läsa.

Anonym sa...

En månad bara...haha, skojade bara =) Det är ju bättre att börja realistiskt! Själv så skulle jag ta ett år på en gång å efter en vecka ge upp... Så du har nog rätt inställning!! Jag har en massa grejjer från min mamma o pappa (som inte lever) så det finns en heeel del i våran källare...Har du läst Rensa i röran enl Feng shui?? Den är såååå bra!!!!
Nu ska jag läsa ikapp på din blogg å bli inspirerad!!!
Go girl!!
;)

Anonym sa...

Hej igen!
Hoppas det är ok att jag länkar till dig i mitt inläggom köpstopp)
=)

Anonym sa...

Hej igen! Precis NU kommer dottern å säger: Mamma jag behöver nytt ansiktsvatten...mitt är sluuut.... Fast sånt är okej va, hygienen är ju viktig..=)
Men jag hakar på, tidningar läses på biblo..... Ikearesan tar jag senare i vår.
Det är så bra att gå in å läsa din blogg å bli peppad!!
Thanks för det!

Jag lär återkomma till dig;)

Maria sa...

Känner så väl igen den där "måste bara ha känslan". Kommer över mig ibland! och är det då nedsatt pris då känns det ju ännu mer motiverat att köpa...
Jag beundrar dig för att du försöker och jag tänker att jag kanske också ska ha en köpstoppsmånad någongång...En månasd är iallafall mer lagom än ett år.

Martina sa...

Mariakoden: Tack. Jag behöver all peppning jag kan få. Kul att du hakar på.

Martina sa...

Maria: Du är ju jättebra på att återvinna och använda andras avlagda grejer. Det är ju också ett sätt att förhålla sig sunt till konsumtion. Där blir jag inspirerad av dig.