lördag 12 januari 2008

Bokrensning

Maken jobbar kväll och dottern har byggt om vardagsrummet till dansgolv. Sönerna ser en film som inte intresserar mamman, så hon passar på att fortsätta med sin rensning. Den här gången är det bokhyllornas tur. Hela tjugotre böcker, pocket och kokböcker, kände jag att jag klarar mig utan. Det är böcker som inte berört mig eller inte ens lockat till läsning. Kokböckerna var några gamla och omoderna brödböcker. Det kommer ju så mycket nya recept hela tiden och med tillgång till internet kan man ju alltid söka reda på det man vill ha. Dessutom hade jag några riktigt fina barnmatsböcker som jag plöjde igenom dagligen under några år. Men det var ett tag sedan och någon annan skulle säkert ha glädje av dem.

För några år sedan hade det varit omöjligt för mig att göra mig av med böcker. Det gjorde man bara inte. Fråga mig inte varför. Karen Kingston skriver såhär i boken "Rensa i röran med Feng shui":

"Att spara på böcker är ett mycket vanligt problem, särskilt för vetgiriga människor. Böcker känns ofta som trogna vänner. De finns alltid där för att hålla dig sällskap när du behöver dem, för att förmedla kunskap, inspirera, underhålla och stimulera dig på en mängd olika sätt.
Men problemet med att ha kvar för många gamla böcker är att det inte ger något utrymme för nya idéer och tänkesätt att komma in i ditt liv. Böckerna står rent symboliskt för dina idéer och övertygelser, och när du har för många böcker i bokhyllorna i ditt hem stelnar dina åsikter och du får en unken energi precis som de gamla unkna böckerna du omger dig med."

Jag vet inte om jag tror på det där sista. Köper inte Feng shui-paketet rakt av. Men boken har ändå hjälpt mig att vara mindre sentimental omkring de där med att samla saker. Jag vet att huset och förråden består av en begränsad yta. Jag vet också att jag vill kunna skaffa andra böcker och saker till hemmet i framtiden. Dessutom avskyr jag när det blir för trångt och rörigt omkring mig. Därför måste jag göra ett val. Böckerna ska säljas på loppis till sommaren.

I alla fall är det såhär att 58-23=35. Alltså är det trettifem saker kvar för mig att rensa ut innan jag får börja shoppa igen. Den senaste veckan har jag faktiskt inte ens tänkt på shopping. Trots att jag kikar runt på alla läckra inredningsbloggar. Det känns sunt. Hoppas det håller i sig. Istället kanske vi kan fortsätta med renoveringen av huset som har stått stilla i några år. Mest
p g a tidsbrist, men också för att de projekt vi har kvar är ganska kostsamma. Kök och badrum drar ju fort iväg.

Ha en skön lördagkväll!

/Martina

2 kommentarer:

Johi sa...

Bra jobbat med rensningen. Jag har de senaste dagarna shoppat en del så jag får väl rensa lite imorgon. Vi renoverade kök och badrum för ett par år sedan, kul men lite meckigt och framförallt kostar det skjortan!

Martina sa...

Svårt att bestämma sig för hur man vill ha det också. Man lär ju bara inreda ett kök och badrum i sitt liv och då vill man att det ska bli "perfekt".

/Martina