söndag 13 januari 2008

God eftermiddag!

Hade tänkt ha en bloggpaus idag, men Pjöllermaja satte igång mig på morron. Hon hade läst samma artikel som jag hos "Expressen" igår och jag har inte kunnat släppa den. Så många som möjligt behöver få läsa den eftersom den sätter fokus på ett viktigt och aktuellt dilemma för många av oss. Det är Katerina Janouch som skriver och det ställer till problem för mig, eftersom jag inte är riktigt överens med henne inom andra områden där hon brukar tycka till. Den här gången var hon dock knivskarp och därför ger jag henne plats här i min blogg:
"Dagens föräldrar är så trötta och jag ska säga varför, jo det är för att vi gått på myten om oss själva som jordens mest perfekta varelser med det läckraste hemmet som måste renoveras tre gånger per år, med det perfekta sociala livet med stora hejdundrande middagar med arton olika rätter som både är snygga att se på och samtidigt nyttiga OCH klimatvänliga.
Jag har ett bra ord för vad som drabbat oss: Hushållsutmattning. Kom ihåg var ni hörde det först. Vi tror att vi ska hinna med allt i livet utan att beröras det minsta. Men surprise - det GÅR INTE. Nåt blir lidande. Och det är din sömn, din sinnesro, och dina stresshormoner. Därför är du trött." (ur "Expressen 12/1 2008)
Jag har egna erfarenheter inom det här området. Delvis har jag väl kommit till rätta med det, men jag måste fortfarande jobba med mig själv varje dag. Det som är svårast att ta är de oförstående människor jag möter, som inte accepterar att jag idag prioriterar annorlunda än tidigare. De är som Mia Törnblom skriver i sin bok "Självkänsla nu" sådana människor som, så fort de kliver in i samma rum som du, får dig att känna dig som en "enpoängare" trots att du innan de kom kände dig som en "fempoängare".
Det här känns väldigt självutlämnande, men jag väljer att skriva om det i hopp om att det kan hjälpa någon annan. Om det så är bara en person bland mina hundra läsare som kan bli hjälpt så är det värt det. I så fall får du gärna höra av dig till mig via mail martinasmorgonkaffe@gmail.com.
PS. Recepttävlingen pågår till ikväll, så ni hinner fortfarande delta. DS.

3 kommentarer:

lina sa...

Jag nådde en gräns där det inte gick att fortsätta på samma spår! Fick börja jobba med mig själv och idag mår jag tusen gånger bättre, och prioriterar hårt. Ser saker och ting på ett helt annat sätt idag, och det är lite tragiskt faktiskt vart samhället är på väg!

Detta skulle kunna bli ett mega långt inlägg, för det berör. Men det ska jag inte tråka ut er med:)

Johi sa...

Hushållsutmattning, ett ord jag ska tänka på. Jag känner mig lite utpekad för precis så är det ju. Man vill ju ha ett snyggt prydligt hem, rena väluppfostrade barn, hinna träna 3 gånger i veckan samt absolut inte servera falukorv... jag jobbar vidare jag med!

Martina sa...

Lina: Tack för att du delar med dig. Jag skulle gärna läsa ett megalångt inlägg om det här.

Johi: Lycka till!