tisdag 22 januari 2008

Frivillig enkelhet

"Vi säger ofta att vi har ont om tid. Men på den punkten råder det rättvisa, vi alla har resten av livet kvar. Om vi upplever att vi har ont om tid så beror det nog på att vi har tryckt in för mycket, och kanske även fel saker, på varje 24 timmarspass."

"Vårt vanemässiga köpande har lett till att vi lägger massor av tid på materialförvaltning, dvs att köpa, lagra, flytta runt och underhålla allt vi äger."

"Ett sätt att höja sin livskvalitet är att reflektera över vad man egentligen älskar att göra och vad som känns meningsfullt, och sedan konsekvent försöka att styra sitt liv så att dessa saker får mer och mer utrymme. När man sedan kommit igång att ta sig tid för att göra det man älskar att göra så minskar behovet av att köpa saker."

Hur låter det här då? Trist? Spännande? Mitt i prick? Känner inte igen något av det?
Orden är hämtade från hemsidan Frivillig enkelhet som sociologidoktoranden Jörgen Larsson står bakom. Han har intresserat sig för tidspress; hur vi kan bemästra den och om hur det kan bidra till minskad miljöbelastning. En del av er kanske hörde ett inslag med honom i programmet Söderlund & Bie som gick på TV för något/några (åren går så fort nuförtiden) år sedan.
Jag tänker i alla fall kika närmare på den där hemsidan, för jag tycker mig känna igen en del tankegångar...
Men kanske inte just ikväll, för nu är det dags för mig att gå och sussa. Det blir en låååång dag imorgon känns det som. Ska jobba några timmar extra medan maken sköter markservicen.
/Godnatt!

6 kommentarer:

Selmas småprat sa...

Oj vad kul att jag hittade din blogg, jag är själv inne på samma linje!Här ska jag titta in ofta.........

Anonym sa...

Hej Martina, hittade till din blogg via Mariakoden, hoppas att de ok att jag länkar till dig. Vad mycket kloka ord som råder på din blogg, kommer nog att titta in titt som tätt...MVH Emma

Johi sa...

Jag tror det år precis så, att vi trycker in för mycket på våra 24 h och så blir vi sådär "hushållsutmattade". Omprioritering!!!

lina sa...

Bra tips på sidan, ska genast kolla in den! Känns som mitt i prick för mig det du skriver i inlägget. Det är dock inte alltid lika lätt att överföra tankarna till handling:)

Anonym sa...

Klokt citat! Det ligger mycket i det! :-)

Lox sa...

Trevlig läsning! Om köpet handlar om att befästa en yttre sanning spär man på vikten av materiella ting. (Dvs ju mer man har, desto fler saker att ta ansvar för och oroa sig över på mindre tid, samtidigt som man förstärker sig själv med materia.)

Summa summarum (om jag tolkar ditt inlägg korrekt) så gäller det att andas lugnt. :-)