tisdag 8 januari 2008

Ditt och datt

Efter en halvtimmes tumult i hallen så har lugnet lägrat sig här hemma. Resten av familjen har åkt till slalombacken och jag ska äntligen få mina två timmar med mig själv. Det tog lite tid innan alla slalomattiraljer var återfunna, men med lite hjälp ifrån 5-åringen hittade alla vad de behövde. Hon är fenomenal, inte bara på att veta var allting finns utan också på att snappa upp vad alla söker efter samtidigt som hon ser till att hon själv blir klar. Visserligen en mycket användbar förmåga, men jag känner också igen mig själv och mitt beteende i henne och inser då att det inte bara är av godo. Man gör sig själv oumbärlig och det är därför man inte ens kan ställa sig i duschen i fem minuter utan att någon letar efter en. Det är så skönt med en stund utan att vara tillgänglig för någon, ändå tror jag många gånger att det är ens eget fel att det blir så.

Fick ett mail av en vän idag. Hon hade lyckats göra sig av med fyra kassar när hon städade ut julen. Det lät så luftigt att jag nästan blev avundsjuk. Själv har jag börjat fatta vad sången "å julen varar än till påska" betyder; det är för att man hittar kvarglömda julsaker lite varstans i huset ända tills i april. Det tar ju aldrig slut. Varje år blir jag förvånad över att allting ryms i kartongerna. Det blir t o m plats över. Jag blir stolt över mig själv och hinner tänka: "du börjar blir riktigt bra på det här med att packa smart, Martina". Men när allt är återfunnet är kartongerna fyllda till bredden, locken sitter på trekvarten och några skrymmande saker står på/bredvid kartongerna för att de faktiskt inte ryms. Måste nog skaffa mer förvaring eller göra mig av med något. Men julsakerna är svåra att skiljas ifrån. Det finns ju ofta ett känslomässigt värde i dem. Däremot har jag just rensat ut tre andra saker: en urvuxen slalomhjälm, en blomlampa ifrån IKEA (båda ska säljas på loppis) och en barnbok som vi hade dubbelt av, så nu är det bara 55 prylar kvar.

Hörde förresten den här gamla klassikern på radion häromdagen. http://www.youtube.com/watch?v=QTAqeloVbXg&feature=related Perfekt bilmusik tycker jag, men farligt för gaspedalen.

/Martina

1 kommentar:

Anonym sa...

Självklart är det ok att du länkar till mig!