måndag 21 januari 2008

Vad är miljövänligt?

Jag har verkligen ingen koll på hur man handlar miljövänligt. "Grumme tvättsåpa" minns man ju ifrån nittiotalets reklam med flicka på ön. "Det tycker jag verkar bra för framtiden", eller vad hon sa. Jag vet inte ens om Grumme tvättsåpa fortfarande finns kvar. Gjorde i alla fall ett försök häromdagen när jag skulle köpa fisk. För en fiskhandlardotter är det hemskt att erkänna att mina barn växer upp med fryst fisk i block. Själv är jag uppvuxen med färsk rödspätta, sjötunga och piggvar. Mmmm. Fisk säkert tre gånger i veckan. Ljuvligt. Ja, ja, nog med nostalgi. ICA hade ett kupongerbjudande på två paket djupfryst torsk- eller hokifilé och så mycket har jag hängt med så att jag vet att man ska undvika att köpa torsk (måste kolla med pappa om det stämmer). Kände mig så nöjd över mitt beslut att köpa hoki istället. Glad i hågen trampade jag fram till frysdisken och precis som mr Bean hade jag lust att vara övertydlig när jag skulle plocka fram hokin, så att alla i butiken skulle se hur miljömedveten och bra jag är. Men...det fanns ingen hoki. Bara torsk så lång ögat nådde. Ska man bli arg eller? Göra en insändare? Ringa Sverker? Nä, man vet för lite helt enkel. Måste ta reda på mer. Ett rätt fick jag i alla fall på den där inköpsrundan för när jag tog fram purjon till middagen idag satt det en tejpbit tvärs över med texten KRAV. Visst var det bra?

5 kommentarer:

Johi sa...

Vi åt torsk igår *fy på mig* Men jag brukar annars köpa hoki. Fast sedan kan man ju diskutera hur pass miljövänligt det är att frakta fisken över halva jordklotet? Jag gav tvåan krav-päronpuré i veckan, det var väl också bra?

Maria sa...

Inte lätt att göra rätt val i butiken alltid.
Vi gör några val...
äter kött som vi köper här, ren, älg och lamm.
köper alltid ekologisk mjölk och oftast ekologiska bananer.
köper svenska äpplen om det finns.

Och allra bäst är väl som du nu gör, inte köpa alls...

Vi fick en bok i julklapp som jag inte har hunnit läsa ännu...100 sätt att rädda världen heter den. Står säkert en massa matnyttigt i den.

Lox sa...

Och sedan är det inte säkert att bara för att det står krav och ekologiskt att det är det bästa valet ur miljösynpunkt, för man måste ta hänsyn till transport. Ex är det bättre att handla vanliga svenska morötter än att ekologiska från Holland.

Och sedan är det totalt förkastligt all ekologi om tar bilen stup i kvarten för den är den största boven... .

Vad kull att hitta till din blogg! Jag har också köpstopp (visste inte om ditt initiativ) sedan jag rensade i barnens garderob och upptäckte att sonen hade 32 t-shirts. Ville stoppa min överkonsumtion för en stund. :-)

Martina sa...

Johi: Nej, det där med transporterna är en hake. Man kanske bara borde äta lokalt fiskad fisk? Då är den ju dessutom färsk. Men dyr, eller?

Maria: Jag är dålig på det där med äpplen. Köper svenska till jul för att de är vackra, men de svenska som finns nu vägrar barnen att äta. Så det blir andra. Med köttet är det priset som styr, inte ursprung. Boken låter intressant. Berätta gärna när du läst den. Eller är det ingen man sträckläser?
Iox: Kul att du är hos mig. Ska titta in till dig nu.

Peace in mind sa...

Gillar verkligen ditt morgonkaffe, tur att jag hittade hit. Att finna nya intressanta tankar som virvlar runt i rymden är kul. Jag kommer tilbaka:)