torsdag 3 januari 2008

Det här med att spara och slösa

Månadens tredje dag och jag har inte gjort slut på ett enda öre än, nästan. Glassen på badhuset var istället för lunch. Sedan stod jag på ICA och fingrade på senaste numret av Lantliv, hade faktiskt t o m lagt ner den i korgen. I sista sekunden ställde jag tillbaka den på hyllan. Ner i korgen slank dock Marabous 86% choklad. Den räknas för evigt till basutbudet i vårt kylskåp och kändes därför som nödvändig. När jag kom hem hittade jag ett vitt, läckert frasigt kuvert ifrån universitetet. Kursinfo med bifogad litteraturlista. De flesta böckerna har jag redan, men tre behövde införskaffas. Åååh, jag är inge bra på det här. Inser nu att jag borde efterlyst dem här på nätet istället. Men nu har jag redan hunnit beställa dem för totalt sexhundra kronor. Gillar att äga kurslitteratur eftersom jag har för vana att anteckna i dem. Och ofta står det så många bra saker som jag blir tvungen att skriva av för att minnas dem. Efter halva boken orkar jag inte skriva mer och köper den i alla fall, och då har jag skrivit en massa i onödan. Nåväl. Efter middagen var jag på bibblan och läste fem inredningstidningar, bl a senaste numret av Lantliv - gratis! Där sparade jag tvåhundrafemtio kronor. Råkade gå förbi vagnen med utgallrade böcker. Eftersom jag älskar barnböcker gör jag alltid fynd där. Idag hittade jag en bok med delar av den moraliska 1800-tals sagan om Der Struwwelpeter, eller "Pelle Snusk" som han kallas på svenska. En krona kostade den och jag har redan skrattat flera gånger. Det var det värt. Jag köpte fyra andra böcker också. Men å andra sidan har jag just sagt upp vårat digital-TV abonnemang. Så i slutändan har jag väl sparat, eller?

/Martina

1 kommentar:

Pjöller maja sa...

Kikar in som snabbast, ska ta helg nu...men vilken glädje och humor att komma hit...jag kommer tilbax =)
pjöllermaja