måndag 21 januari 2008

Ännu en shoppingfri dag

Har klarat av ännu en tur till stan utan onödiga inköp. En ny mus till datorn och ett frisörbesök kändes väldigt nödvändigt. Har funderat över vad som hittills har varit den största vinsten med att ha en köpfri månad. Förutom rent ekonomisk vinst så har jag lärt mig att mina impulser går över. Hemtex hade några sittdynor som jag bara måste ha till utemöblerna. Eftersom jag bor en bit utanför stan ringde jag och la undan ett gäng. Tänkte skicka maken för att hämta ut dem nästa dag eftersom han arbetar i stan. Han hade naturligtvis inte tid, så det blev inga sittkuddar. Å här sitter jag idag - och jag lever faktiskt. Utan sittkuddar. Tänka sig va. Och ilet har gått över. Känner inte alls att jag måste ha de där längre.

Jag kommer aldrig att försöka mig på att ha ett helt köpfritt år. Det skulle bara innebära ett enda långt lidande för min del. Och det vill inte jag utsätta mig för. Jag har ett behov av att känna mig duktig i det här. Att jag klarar att offra vissa saker men fortfarande tillåter mig att njuta av annat. Anki, som har bloggen Köpstopp fick sin idé om ett köpfritt år ifrån boken "Not buying it" av Judith Levine. Författaren provade att avstå ifrån en sak varje månad, t ex klädinköp, kaffe, choklad, restaurangbesök. Det finns säkert massor av varianter och jag tror, som jag skrev igår, att var och en måste hitta sitt motiv till att man vill genomföra någon form av köpstopp. Var och en måste nog också tänka ut vilken nivå man ska lägga utmaningen på.

Efter allt bloggande och kommenterande igår kväll var jag alldeles yr i huvudet, men ur det kom det något gott. Jag kom fram till följande:

Mitt mål är att under 2009
  • försöka få tid över till det jag vill ägna mig mer åt (familjen, vännerna, läsa, studera, motion, matlagning, skriva mm).
  • se över våra ekonomiska prioriteringar. Kanske vi har råd med en renovering av t ex köket om vi gör andra ekonomiska val än vi hittills har gjort?
  • bli mer miljömedveten när jag gör mina inköp.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Svar från min blogg: Jo det är ju så himla skoj att inreda sin arbetshörna också, därav suddi- och penninspirationen som jag bjöd på. :)

Det du skriver är väldigt tänkvärt, men jag är inte där ännu i mitt resonemang. Det finns så många andra faktorer som gör att man vill följa sin köpimpulser.

Här är några av dem: viljan att skapa ett gemensamt hem med sin sambo, glädje över att ha det vackert omkring sig och därav må bra, att leva i nuet för man har upplevt döden på nära håll. Om jag inte lever idag vad missar jag då. Att ha kul och unna sig. Att använda de pengar man faktiskt slitit och tjänat ihop genom arbete. osv osv

Det finns säkert massor av motargument,men jag vill bara visa på att frågan inte är enkel. Men jag håller absolut med dig om det där med att "ilningen lägger sig" och att man inte måste ha ALLT meddetsamma,

Nåväl, nu ska jag kolla vidare på din blogg. Tjolahopp!

Martina sa...

Tack Linda p,för tänkvärda ord. Det finns verkligen många vinklar på det här. Det perspektiv du ger har jag tack och lov inte varit i närheten av och därför kanske inte riktigt förstår. Jag är glad att du är öppen och vågar dela med dig. Det berikar och öppnar upp för oss andra. Än en gång, tack. Hoppas att du stannar kvar här hos mig.

All is pretty sa...

Hittade till dig via din kommentar på min blogg - har lagt till dig bland mina favoriter för hit kommer jag tillbaka!

Intressant att läsa om köpstopp och köpfria perioder, går just med liknande tankar nu. Februari blir min startmånad, ska fundera vidare lite hur man bäst lägger upp det. Men mycket vardagslyx som tulpanbuketter och inredningstidningar får nog prioriteras bort även om just såna saker nog blir det svåraste för mig, det är ju liksom guldkanten på vardagen... Vi får se vilken nivå jag lägger det på. Hur går det för dig?