lördag 5 januari 2008

Rensarrapportering

Idag åker julen ut. Allt utom granen förståss. Den måste ju stå ett tag nu när vi har betalat för den. I ett il av feng shui har jag bestämt att jag inte får shoppa förrän jag rensat ut sextio grejer som redan trängs här i huset. Alltså, en uppdatering för er som kommit nya: för att överhuvudtaget kunna stänga ett enda skåp här hemma försöker jag följa regeln att för varje ny sak jag skaffar måste jag göra mig av med en gammal eller gärna fler. Jag gillar tanken med att det inte blir fler och fler grejer. Det känns luftigt liksom. På julafton tillkom det ca sextio prylar i vårat hus. (Egentligen var det nog närmre sjuttionfem men jag avrundar det till sextio). Nu är min plan att rensa ut sextio andra prylar/plagg. Innan jag har gjort det får jag inte köpa något nytt. Under tiden tänker jag fundera en del över vad man klarar sig att leva utan och vad som faktiskt är nödvändigt. Maken är med på tåget och har bestämt sig för att ta matlådor ur frysen till lunch, ända tills de är slut. Jag lämnar en rensarrapport här i bloggen så att ni kan hjälpa mig att hålla koll.

Ut: 1 sjuarmad adventsljusstake som inte använts på de senaste fyra åren (till sh-butik)
1 röd, plastig stjärna i obruten förp som vi vann på ett lotteri förra året (till sh-butik)

(sh-butik=secondhandbutik)

Allt sker i smyg för barnen är så nostalgiska av sig och vill behålla allt. Nu är det bara 58 prylar kvar.

/Martina

1 kommentar:

Anonym sa...

funderar oxå på att rensa lite hemma, men ev sälja på tradera. Får se om jag kan slita mig. Får ju inte köpa nåt nu så kommer ju inte få mindre plats i alla fall (: