söndag 27 januari 2008

Köpstopp - ringar på vattnet

Jag har fått otroligt mycket respons på mitt köpstopp. Kul att kunna inspirera och värdefullt med de tips jag får ifrån er. Kolla gärna in följande bloggar:

Mariakoden - har köpstopp ända till sista februari. Ska utvärdera då. Just nu går det så bra att hon funderar på att fortsätta året ut. Har inte ens köpt ny ansiktskräm, utan använder det hon har hemma. HEJA, HEJA!

Hanneles paradis - har slängt ut sin trasiga TV. Berätta gärna hur det har gått.

Selmas småprat - har sagt upp tidningen och funderar nu på om hon verkligen behöver fast telefon. Har kunnat gå ner på 75% och är jättenöjd.

Trollmor - tipsar om att man kan skriva upp allt "onödigt" man köper så att man får syn på det.

Filuri - ska sluta handla med kort och bara använda kontanter; inga kontanter=inget köp. Låter som en vettig strategi tycker jag. Helt i linje med vad Charlie i "Lyxfällan" brukar säga. Varför handla med pengar som man inte har. Spara ihop pengarna först - handla sedan.


På sidan Frivillig enkelhet kan man läsa dessa kloka ord:

"Man ska inte välja bort något förrän
man verkligen vill det i själ och hjärta.
Om man gör det ändå riskerar det
att bli lika misslyckat som
att banta genom att sluta äta."

7 kommentarer:

Lox sa...

Och vi ska sluta veckohandla och istället ta låda från Årstiderna, gå (inte köra bil) till den lokala affären för mjölk och bröd och sedan storhandla alla skafferivaror. Då Årstiderna redan levererar hit blir det ingen extraresa för dem samtidigt som vi halverar vårt bilkörande.

Ekonomiskt och ekologiskt. :-)

Tone Lindblom-Brunes sa...

hei på deg!
Skal höra med mannen hur många fönster vi ska behålla. Hur många skulle du ev behöva?
Så tufft att vara utan tv. Känner att det ska vara riktigt bra nu om jag ska sätta mej der, tar hällre en bok eller en tidning, faktisk.
Kramar

Peace in mind sa...

Kvinna, jag blir inspirerad. Tankarna börjar lite smått virvla i nya banor, och jag tror att det tids nog kommer betyda lite förändringsvindar även här. Hoppas att det är OK att Slösa m stort S tjuvläser hos dig, kram:)

Martina sa...

Lox: jag önskar Årstiderna fanns här där jag bor.

Filuri: Jag behöver ju till ett växthus, men antar att så många inte finns kvar. Barnen kan ju fortfarande se på lill-TVn och det är bra. Själv har man ju annat att fylla tiden med.

Anna: Jag är så oerhört glad över att du vill läsa det jag skriver och dessutom orkar skicka så inspirerande kommentarer.

Anonym sa...

Hejhej.... Har köpt två par byxor till sonen idag, men INGET mer! Han hade ett par hela byxor så det var tvunget att köpa nya till honom....
Förstår du vad jag rensar`????
Shit så mycket skräp man har!!!
Men man blir LYCKLIG av att rensa!!!

Kan hålla på med köpstoppet huuur länge som helst......*peppar peppar*

kram å gonatt!

Anonym sa...

tackar, ger tv-rapport ibland :)

Selmas småprat sa...

Roligt att va nämnd i din blogg!Hej och hå vad vi ska inspirera varann!