lördag 16 februari 2008

Hjälp med andningen

Det är verkligen trevligt att läsa era kommentarer, vare sig det gäller barnuppfostran eller kaffevanor. Både stort och smått.
Idag är det en så´n där lördag när jag behöver hjälp med andningen.
"Ta det bara lugnt, Martina. Du har två helt lediga dagar framför dig. Ingenting att stressa upp dig för." Men vissa helger funkar det bara inte att tänka så. Det går liksom inte in.
Dags för en avslappningsövning, månne, så att jag klarar av att andas ända ner i botten?
Det brukar faktiskt hjälpa. Ändå har jag inte vett att ta mig tid.
Det är ganska märkligt hur positiva saker kan förändras och bli negativa saker och skapa stress hos en. Hemmet, familjen, vänner, fritidsintressen, arbete.
Allt detta är delar i mitt liv som får mig att må bra.
Men allt detta är också delar i mitt liv som får mig att må dåligt.
Om jag inte ser till att jag hinner andas emellanåt.
En klok vän brukar säga: "Som mamman mår, så mår familjen."
Jag brukar påminna mig om det när känslan av dåligt samvete kommer krypande.
Ha nu en riktigt skön lördag, alla mammor, och våga vara lite egoistiska. Det kommer hela familjen till del i förlängningen.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Din kloka väns ord ska jag verkligen lägga på minne!
Härlig blogg du har, det var inte sista gången jag var in här. Syns på måndag.
Kram Ann-Sofi

lottens vita och gröna sa...

kul att hitta hit! du det där med andning kommer jag ofta på mig att den sitter alldeles för högt upp, jag har yogat i många år, hjälper att hitta rätt där, en bra övning är att andas in genom den ena näsborren och ut genom den andra, håll för och byt sida...kram och tänk på dig själv, det är bra för alla!lotten

Anonym sa...

Bra ord att tänka på, det ska jag komma ihåg. Då blir det liksom "legalt" att ta sej tid till seg själv!"
Lördagskram från Filuri (som nyss har barnkalasat färdigt!)

Maria sa...

Dåliga samvetet bör vi skippa och bara tänka på vad vi själva vill ibland är nyttigt...men svårt eftersom en mamma är en mamma i alla lägen och ibland känns det som att en fröken också är en fröken i alla lägen...

Peace in mind sa...

Mycket klokt sagt om hur mamman och familjen är sammanlänkade. Jag har också glömt andas idag, och fuskat med meditationen och andra läxor. Nya tag gäller...

annamaria sa...

Så klok du är! Hoppas din helg blev lugn och behaglig. Har även jag haft barnkalas med 20 barn!!! Härligt! Kram på dig från en annan mamma