tisdag 5 februari 2008

Belöning eller ansvar?

Fick en kommentar till mitt förra inlägg som jag gick igång på och bara måste skriva ett nytt inlägg till. Ska barn belönas för att de hjälper till hemma? Vad ger det för signaler? Är det inte en självklarhet att man ska hålla ordning på sig och sitt? I vilken utsträckning hänger naturligtvis ihop med i vilken ålder man är. Jag belönar ibland våra barn om de gör en tjänst som egentligen ligger utanför det område de själva har ansvar för, t ex sticker iväg och handlar något som saknas. Men ska de få belöning för att de bär upp sin egen klädhög för trappan och stoppar in den i sin egen garderob i sitt eget rum, de som ändå passerar förbi den flera gånger per dag? Jag har ansvar för att sortera, tvätta, torka, vika och sortera igen för fem personer - utan belöning. Jag vill inte bli en martyr-morsa som tycker synd om mig själv för att jag måste göra saker för andra hela tiden och aldrig har tid att tänka på mig själv. Istället försöker jag få barnen att lära sig att det är en självklarhet att när man är fem personer i familjen så delar man upp allt som måste göras i fem, olika stora, delar - utan belöning. Det är inte ok att en eller två personer ska sköta allt som måste göras i ett hem för fem. Jag kanske låter sträng, men för mig handlar det om att inte gå under av mammarollen och att barnen måste få lära sig att alla har ansvar för att alla i familjen mår bra. Livet blir ju så mycket trevligare då. När vi har veckostädning städar alla, inte bara jag. Efteråt fikar vi tillsammans - belöning för alla och en glad mamma som inte är sliten och irriterad för att hon måste göra allt för alla. Se´n finns det ju andra områden som funkar mindre bra, som gör mig jätteirriterad (läs tidigare inlägg), och där måste vi jobba vidare för att hitta en bra lösning. Men aldrig att jag belönar barnen för att de tar rätt på sina egna grejor. Snacka om kvinnofälla.
Det finns säkert flera sätt och alla är ju olika. Våra barn är ganska formbara vilket jag vet att inte alla barn är. En del kanske måste ta till belöningssystem för att få barnen att överhuvudtaget göra någonting. Vad vet jag? Men jag blir förvånad när jag hör att detta är en metod som man förespråkar i en föräldrautbildning.
Hör gärna av er med synpunkter, för det här är både viktigt och intressant, tycker jag.

11 kommentarer:

Peace in mind sa...

...å jag går också igång, får jag återkomma i frågan i morgon? Måste sova tidigt, innan mindfulnessen imorgon bitti. Kram fr en annan som inte heller gör barnens arbete, och inte betalar dem heller!

Maria sa...

Jaa, vad tycker jag egentligen...både och...egentligen ska de känna och lära sig ansvar. Belöning kan man ta till ibland. Ett tag körde jag med att de ska ha plockat upp allt i sitt rum på fredag annars bidde det inget godis på kvällen...men det blev ju så trist...mer som ett hot...Vi har ingen gemensam städdag, men deras egna rum ska kunna dammsugas så då är det ju bara för dem att plocka.
Mitt dilemma nu är ju morgnarna då¨jag vill att de ska ansvara för att få i sig mat själva. Går bättre och bättre, men jag måste ju hjälpa till lite (speciellt med 7-åringen)
Ett tag hade vi att de skulle hjälpa till med en sak om dagen ex duka, laga mat, hänga tvätt...men om jag inte höll stenkoll på det så glömdes det ju bort så då blev det inget mer med det efter någon vecka. Det är så svårt...
Speciellt eftersom man själv är den som har högst krav på ordning och reda. Min smärttröskel är ju lägre vad det gäller stök...

Handplockat sa...

hej hopp kul att du hittadet till mej
du funderar på vart butiken ligger
den ligger i centrala Älvsbyn (som i sin tur ligger mellan Piteå /Luleå/ Boden)

Jag vet inte var tdu bor men återkom om det är aktuellt med en närmare beskrivning

=)

Ha det bäst

Anonym sa...

Jag är helt inne på din linje. Vi använder också kollektiva belöningar. En fika eller att spela ett spel tillsammans.

Veckopengen är en "levnadspeng" och har ingenting med hur man sköter sin städning att göra.

Mina barn har från början fått vara med och hjälpa till att städa sina rum och successivt ta över ansvaret. Även om tvååringen mest leker så är hon ändå med och ser att det inte automatiskt blir fint i rummet.

Intressant att läsa om hur andra gör :)
(jag skrev ett inlägg om det här för ett par dagar sedan, om du vill läsa mer om hur vi gör - http://malves.blogg.se/1201679016_en_extra_tur.html)

Petra sa...

Ja, det är intressant. Jag har själv gått den här "COPE"-utbildningen och där förespråkades mycket riktigt ett belöningssystem och när barnet tjänat ihop ett visst antal poäng så skulle de få göra något som de själv valt. Jag provade det på min då 5-åring (det var hemläxan) men fick inte det att fungera. Men det förde det med sig att han nu när han gjort något bra frågar "vad får jag för belöning för det?" Inte helt lyckat kanske.
Det beror helt på hur gamla barnen är, hur mycket de ska hjälpa till, tycker jag. Men en bra princip är att "alla tar hand om sin egen skit" dvs städar rum. plockar undan disk, lägger kläder i tvätt etc. Av ett lite äldre barn kan man också begära att de plockar ur diskmaskinen, diskar det som inte kan diskas där etc. Om man sedan gör något utöver vardagsundanplockning, kanske städar toaletterna så kan man ju tänka sig att lägga till 25 kr i veckopengen. Men det är en mycket svår fråga.

Tone Lindblom-Brunes sa...

Känner att det blev lite fel här... Belöningssystemet är bara en av Copes metoder som man kan ta till när INGENTING annat fungerar. Man ska bara ha EN grej som barnet ska lära sej, och det fungerar kanske best på mindre barn, inte tonåringar. Eftersom man bara håller på 1-2 veckor (totalt) är det meningen att bryta ett beteende som är svårt att få bukt med annars.

Här betalas ingen för att göra sitt jobb, utan vi har precis som ni fika efter gemensam städning. Därimot har vi användt belönings-ormen en gång för att vända ett beteende i skolan och det fungerade perfekt, det håller fortfarande.

Hoppas det blev lite tydligare nu. På Cope är de jättenoga med att man inte får använda detta system i otid, utan bara när det verkligen behövs och man har prövat allt annat.

Kramar

Peace in mind sa...

Mycket att reflektera över här, som föräldrar har v ju onekligen ett stort ansvar att lära barnen hur livet ser ut. Våra barn har fasta överenskomna uppgifter, typ städa egna rummet, städa sitt badrum. Det är basen, men sedan kräver vi *läs jag* att de dammsuger allmänna utrymmen, tömmer diskmaskiner, fixar matlagning, går och handlar (gud, jag låter som en tyrann). Detta gör dom ju inte varje dag, utan när det finns behov. Eftersom jag har lite värkproblematik har de tidigt fått lära sig nödvändigheten av detta system. Däremot går jag inte igång på deras egna rum. Vill de bo i svinstior så stänger jag dörren dit, till en viss gräns förstås. Sammanfattningsvis gäller alltså hos oss ganska strikt arbetsfördelning, och det funkar. Om man börjar med att belöna varje enskild insats blir situationen strax ohållbar anser jag. Ansvaret för hemmet är faktiskt kollektivt!
Btw läste jag idag i tidningen om en ort i Spanien där man ville uppmuntra barns bokläsande. Alltså gav man ungarna pröjs för att gå till bibblan och läsa. Hur funkar det i längden undrar jag? De som upptäckte läsandet så hade nog gjort det även utan pengar fast senare...

Millas hem sa...

Hej! Första gången här!
Skrattade gott när du räknade upp veckodagarna, jag förstår...har fyra barn och är tyvärr lite pedant. Det var ett motvilligt erkännande! :)
Camilla

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Hej, tycker det är ok ibland...men då ska det ju vara i små former..., finns mycket enkla små ting man kan ta till.Blir det för mycket av belönings metoden är det ju risk ma skämmer b ort dem..o handlingen blir lätt till tvång.

Johi sa...

Mina barn är ju så små så jag kan inte riktigt ge mig in i debatten. Hittills har jag en 2,5åring som älskar att hjälpa till. Hon skulle gärna vilja plocka ur diskmaskinen fem gånger om dagen och älskar att sortera tvätt. Att plocka undan i rummet är mindre kul. Jag tycker att du resonerar rätt, man ska hjälpas åt i familjen. Om man ska få belöning för allt man gör så skulle ju vi föräldrar ha lyxliv hela tiden! Barnen ska hjälpa till. När det gäller olika belöningsmetoder så har jag hört mycket om det genom jobbet och vet kollegor som haft det som enda utväg. De var dock inte så nöjda eftersom eleven i fråga skötte sig enbart för att få sina små diplom efter dagen. Helt fel inställning! Vet också inom familjen att det ibland kan vara lyckosamt med belöningsorm, tex när det gäller att försöka gå på toa i tid mm.

Ursäkta mitt svammel, sitter här i svettiga kläder efter träning. Ska duscha men kände att jag ville kommentera på ditt inlägg. Du är lika klok som alltid. kram

b a n d s t i g e n sa...

Go kväll! Jag har varit inne o läst några gånger hos dig (allvarligt talat)...Jag märker att du har mycket klokt att säga och att du inte är rädd för att sticka ut hakan. Kul! Betr. belöning eller ansvar... Jag har en klok vän som alltid envisas med att säga: - varför inte byta ut eller mot och... vet inte om det funkar här...belöning OCH ansvar...

Eftersom jag själv verkligen tvingas tänka efter om jag använt belöningsmetoden, så måste det innebära att jag inte kan ha tagit till den särskilt ofta. Jag kan emellertid inte helt fördöma den... funkar den så funkar den. Kul med en till bra blogg!!! Jag återkommer! :-)