måndag 18 februari 2008

Familjeliv utan tidsbrist

Lyssnade på P1 och Vetenskapsradion i bilen en stund idag. Hann inte höra så mycket, men de pratade om Jörgen Larssons forskningsprojekt om föräldrars tidspress som jag ju slagit ett slag för tidigare. Det är verkligen ett omöjlig ekvation man försöker lösa under småbarnsåren. Ena sekunden funderar jag på hur vi ska kunna minska våra utgifter för att jag ska kunna vara hemma mer. I nästa sekund planerar vi renoveringen av köket. Känner ni igen er i dessa tankar så kan jag varmt rekommendera er att ta del av hans forskning eller att läsa boken "Rik på riktigt" som han har varit med och skrivit.

3 kommentarer:

Lox sa...

Funderade över detta i bilen igår (och bloggade om det). Känner mig dubbel. Och konfunderad.

Vi har två typer av renoveringar i vårt hus: det som MÅSTE göras (källare, dränering) och det som bara är estetiskt (kök, ny trappa). Det första kan jag hantera konsumtionen som innebär (mycket för att vi har ett besiktningsprotokoll och det hela står tomt), men det andra måste jag tvinga mig själv att sluta tänka på. Jag kan ju inte köpa ett nytt kök bara för att jag inte gillar det som vi har!

Jag har insett att i och med att jag inte köper några inredningstidningar så föder jag inte min egen köks-hets. :-)

Peace in mind sa...

Bra tips där fr lox om att avstå fr tidningar. Funkar med DV och Elle också. Man blir helt enkelt lite mätt på allt. Och så krävs det att man tar ställning, och jag är inte helt säker på hur man gör det.
För mig känns det så lyxigt att mina barn är stora och klarar sig så bra själva, men jag har ju också haft den där omöjliga ekvationen att tampas med. Och det är nog så att det finns lika många lösningar på problemet som det finns familjer. Viktigast är att vi faktiskt tänker efter vad som känns bäst för oss, och inte kollar på "grannen".

Martina sa...

Lox: Klokt att göra en prioriteringslista, men svårt att stå ut med det som inte känns estetiskt tilltalande. Det där med att undvika tidningar liknar min taktik när det gäller shopping. Genom att inte åka till stan gör jag inte slut på pengar. (Funkar ju när man bor på landet som jag.)

Anna: Försöker också att tänka på att inte jämföra med andra. T ex så bor vi fem minuter ifrån en slalombacke. Ändå kan jag känna mig stressad över att vi inte hyr en stuga i fjällen. Galet. Först i år känner jag mig nöjd med att vi inte ska åka till fjällen. Barnen ser supermycket fram emot sportlovet i "våran" backe.