fredag 28 december 2007

Tid till det man vill

Jag förbereder mig som bäst för min köpfria månad. Tänker igenom vad som verkligen är nödvändigt och funderar mycket över varför jag överhuvudtaget ska ha en köpfri månad. Vad är mitt motiv och vad vill jag uppnå? Jag känner ju ett stort behov av att få mer tid. Jag vill få tid att läsa, motionera mera och röja här hemma. Det är tre saker som skulle få mig personligen att må mycket bättre. Men mer tid får man inte. Dygnet har tjugofyra timmar för oss alla. Där råder total rättvisa. Däremot väljer jag vad jag vill fylla den med. Genom att shoppa mindre skulle jag ha råd att jobba mindre och därmed få mer tid över. Den ekvationen är ju inte så svår att få ihop. Men jag shoppar inte i så ofantliga mängder att det skulle göra särskilt stor skillnad. Däremot så har jag funderat över vad som är de egentliga tidstjuvarna i mitt liv. Helt utan konkurrens blir det - datorn o TV:n. Att stå över TV:n i en månad skulle vara en stor utmaning för mig, men att stå över datorn känns som en omöjlighet. Nästan värre än att inte äta choklad. Här hemma har vi provat en dator- och TV-fri dag/vecka. Det har funkat bra. Dessa dagar har vi veckostädat och fikat tillsammans. Men så fort barnen har lagt sig har datorn och TV:n slagits på.

Jag ska ta mig en funderare till. Behöver jag avstå något för att uppleva att jag får tid med det jag vill? Vad, och hur länge? Under tiden ska jag ge mig i kast med böckerna "Vill ha mer - om barn, tid och konsumtion" av Katarina Bjärvall och "Bli rik på riktigt" av Jörgen Larsson o Fredrik Warberg. Naturligtvis lånar jag dem på bibblan, så slipper jag köpa ;-)

För övrigt är jag glad över att ha hittat Lilla Blanka här på nätet. Hon har ingett mig hopp om en vit julgran nästa år.
Glöm inte att maila era recept på vardagsmat till martinasmorgonkaffe@gmail.com Vi hörs!

/Martina

Inga kommentarer: