torsdag 27 december 2007

En sak in - två saker ut...å så det där med vardagsmat

Fortsätter på temat "ordning och reda" eftersom jag just kommit hem ifrån mellandagsrean med ännu mer prylar. Riktiga fynd faktiskt. En grundläggande regel som jag försöker följa är, som jag skrev igår, att göra mig av med lika många saker som jag fyller på med. T ex om jag kommer hem med en nyinköpt tröja så får jag inte hänga in den i garderoben utan att plocka ut minst ett plagg. Jag lovar dig; du har förmodligen åtskilliga plagg som du inte använt på två år. Behöver de verkligen hänga kvar? Jag har skaffat mig en låda som står i förrådet. Där lägger jag plagg som jag har svårt att skiljas ifrån, men som jag slutat använda. Då och då rensar jag även i den. När jag rensar bland något brukar jag dela upp det i fyra högar: en som jag ska ha kvar, en för sådant som ska slängas bort, en som ska till secondhand-butiken och en som jag själv kan tänka mig att sälja på loppis. Det kräver visst förvaringsutrymme men är ett bra sätt att få struktur på rensandet.

Jag kan tycka det är svårt att veta var jag ska börja rensa. Dessutom tar det ofta tid. Börjar jag tömma ett skåp är det plötsligt dags att börja med maten. Å vad ska man äta? Det är bråttom och alla är hungriga. Å är alla hungriga börjar bråken osv. Mitt mål under våren är att få vardagens bestyr; matlagning, tvätt och städ att flyta på. Då frigörs tid till mina rensningsprojekt. Tvätt och städ funkar hos oss. Tids- och pengatjuven heter matlagning. Vi måste verkligen bli mer välplanerade där. Det finns ingenting som är så stressande som att vara på väg hem ifrån jobbet vid fyratiden och inte veta vad man ska laga för mat. Snälla - HJÄLP MIG! Ni som läser detta kan väl maila era bästa vardagsrecept på: kött, fisk, köttfärs, korv, soppa, typ. Jag vet att det vimlar av receptautomater på nätet. Nog sneglar jag på dem då och då. Problemet är att det ofta är något företag som vill sälja en viss typ av produkter som ingår i recepten som ligger bakom recepttipset. Har man dessa produkter hemma? Väldigt sällan. Dessutom är det en chansning att prova nya recept. Era recept är ju väl beprövade, så kallade "säkra kort". Får jag in nog med recept kan jag sätta ihop några veckomatsedlar och lägga ut här på bloggen. Det vore väl inte helt fel?
Ser fram emot ett välplanerat 2008 med femtiotvå veckomatsedlar. Eller åtminstone några välplanerade veckor i början av året ;-) Vi hörs!

/Martina

4 kommentarer:

Tone Lindblom-Brunes sa...

Härligt att höra från dej (Antar att grannarna har ett finger med i spelet???). Visste inte att du bloggade.Jag känner igen det där med prylar och kläder. Känner en viss ångest när alla kommer dragande hem med grejer, och alla vill ha det framme... Ser fram emot matlistan. Jag länkar gärna till dej om det är ok.
Julkramar

Martina sa...

Ja,visst får du länka till mig. Då gör jag detsamma med dig. Grannarna är inte inblandade den här gången. Det var en som inte visste att vi kände varandra som nämnde att du också bloggar.

/Martina

Lilla Blanka sa...

Hej och stort TACK för ditt besök hos mig!
En vit jul och därmed en "vit gran" har jag önskat mig i 10 år så nu kunde familjen inte köra över mig längre antar jag hihi, men de blev nöjda också. Barnen brukade vara noga med att få hänga i allt sitt grälla dagis/fritidspyssel i den men inte i år ;)
Jag är såå nöjd, det känns så himla vilsamt och vackert. Nu tröttnar jag inte lika snabbt på julen. Lycka till du med, hoppas du får igenom det till slut :)
Kram o välkommen tillbaks!
Mia

Martina sa...

Jihoo! Det går att rösta ner familjen när det gäller en vit julgran. Tack för att du givit mig hoppet åter.

/Martina