söndag 16 december 2007

Godsaker och julgranar

Oj, oj vad mycket gott jag har ätit i helgen. Ändå har julen knappt börjat. I fredags gjorde jag smarriga små munsbitar av lufttorkad skinka, honungsmelon och brieost. Tack "Jag blommar" för receptet. Det var mycket uppskattat. Dessutom kryddiga mandlar (chilipulver, kanel, cayennepeppar, socker, salt och äggvita) rostade i ugn och en smaskig tryffelkaka som några goda vänner tog med sig. Aaah. På lördagen fortsatte frosseriet. Vi blev bjudna på jättegod soppa, "Fantasi-soppa" tror jag att den kallades, och massor av goda tilltugg till glöggen. Bl a Baileys-choklad som jag naturligtvis ska skaffa recept på. Förutom att julen börjar visa sig ordentligt på matfronten börjar även julkänslan infinna sig här hemma. Granen är på plats (visserligen inte klädd än), eller rättare sagt granarna. Dottern och jag var ute på Rosendals julmarknad när vi var i Stockholm för några veckor sedan. I ett av växthusen hade de gjort den mest smakfulla julpyntningen jag någonsin sett. Tyvärr var kameran med grabbarna på Naturhistoriska då, så jag får nöja mig med inre bilder. I alla fall var en av detaljerna att de hade satt 4-5 granar i varierande storlek tillsammans i en grupp. Det var så snyggt!!! Visserligen har vi ganska gott om plats, men 4-5 st... nä. Det blir inge bra. Maken kom dock hem med den mest bedårande lilla gran som passar perfekt bredvid den stora. Dessutom döljer den på ett ytterst lämpligt sätt de kala partier som den stora granen tyvärr har. Förra året var det samma sak. Det var första gången vi grälade om en julgran. Maken hävdar bestämt att det är så en naturlig gran ska se ut. I år är vi rörande eniga om att det här var sista året som vi hugger stor-granen själva. Nästa år blir det till att ta fram plånboken. Maken vill spara tid och jag vill ha en snyggare gran. Vi får väl se om vi är lika överens nästa år.

/Martina

Inga kommentarer: