måndag 3 december 2007

Julkalendrar vi minns

Vilken är den första julkalender du minns? För egen del är det svårt att skilja på vilken jag verligen minns och vilken jag bara hört talas om i efterhand. "Teskedsgumman" (1976) är nog den första som jag bär med mig något eget minne av, men min brorsa hade en bok om "Rulle på Rullseröd" (1974) som jag tummade i ibland. Vad den handlade om vet jag inte. Jag ser en bild framför mig av en pojke som åker kälke, men den bilden är snarare hämtad ur boken än ur kalendern på TV. "Teskedsgumman" är ju för övrigt årets radiokalender - alltså riktigt retro för oss 70-talister och kanske är det i år fler föräldrar än barn som bänkar sig framför radioapparaterna. Om det nu är så någon gör, nuförtiden. Jag och maken fick ett il av nostalgi i lördags morse och anslöt vår handsfree till mobiltelefonen. Med varsin propp i örat smålog vi åt Birgitta Anderssons "Götapetter". Tyvärr väcktes inga känslor av välbehag hos mig. Istället tyckte jag det var äckligt att hon lät katten slicka rent kaffekopparna och därefter betraktade dem som rena. Snacka om vuxenpoäng där. Nej, det blir inga mer mysmorgnar med Teskedsgumman och mobilen för min del. Däremot är jag hittills positiv till årets TV-kalender, trots att mina förväntningar var ganska högt ställda sedan jag hört att Hans Rosenfeldt är mannen bakom.

Under december månad kommer jag att ha en liten tävling här på min hemsida. Maila och rösta på er favvokalender genom tiderna. Den 23 december avslöjar jag vilken kalender som vunnit. Bland er som röstat på den vinnande kalendern kommer jag att lotta ut ett litet pris (hemligt än så länge). Lämna gärna en kommentar till varför ni röstar på just den kalendern. Enda sättet att rösta är att klicka på "kommentarer" direkt nedanför detta inlägg. Då öppnas ett fönster där du kan skriva din röst. Vill du att just du ska vinna - tipsa då dina vänner om att gå in och rösta på "din" kalender. Då får ju de också en chans att vinna. Vill du uppdatera dig på julkalendrarna genom tiderna kan du klicka på följande länk:
http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=14259&a=202998

Lycka till!

/Martina

Inga kommentarer: