tisdag 4 december 2007

Minns du vad du fick i julklapp förra året?

Frågan är slogan för Stockholms stadsmissions julinsamling 2007 och så bra att man önskar att man kom på den själv. Förra året gjorde stockholmarna av med elva miljarder i julhandeln. Siffran är så svindlande att jag var tvungen att kolla upp den på Ekonominyheterna.se. Den stämmer. Totalt julhandlade vi för 62 miljarder förra året. Otrrrroligt mycket pengar. Med detta är jag inte ute efter att ge någon dåligt samvete. Jag har ju själv antytt i tidigare inlägg att jag tycker att jag får på tok för lite julklappar nuförtiden. Ändå minns jag inte vad jag fick förra året. Stadsmissionen hoppas att vi istället för köprekord i år ska sätta rekord i medmänsklighet och visst börjar det hända saker. Fler och fler företag ger pengar till hjälpinsatser istället för att skicka ut julkort t ex. Vad kan man själv göra? I vår familj har vi brukat skicka julpaket till Hoppets stjärnas barnhem i Östeuropa. Det har för oss känts bra eftersom man på ett konkret sätt får vara med och sprida lite julglädje. Tyvärr är det för sent att delta i den kampanjen för i år, men det kommer ju fler år... Dessutom finns det ju massor av andra organisationer vars julinsamlingar fortfarande är igång, bl a Stockholms stadsmission, www.stadsmissionen.se.

Glöm nu inte att rösta på din favvokalender.

/Martina


Inga kommentarer: