lördag 22 december 2007

"Juletid - stilla ro och frid..."

Jag håller på att lära mig något nytt - att varva ner redan före jul. Nog har jag en hel del ogjort fortfarande. Men alla paket är inslagna, köttbullarna rullas just nu (av maken), godiset står i kylen och stelnar osv. Morgondagen ska ägnas åt bl a skridskoåkning så att väntan inte blir så lång. För nu har barnen börjat vänta... Själv känner jag en sådan tacksamhet till det liv jag lever, att vi får ha det så bra som vi har det. Mitt i allt grejande och fejande finns ju tankarna hos alla de människor som lever under helt andra omständigheter än vi. Jag lyssnade på en kvinna ifrån Stockholms stadsmission tidigare i höst. Hon berättade att just i juletid är det oerhört många människor som hör av sig och vill hjälpa till med julfirande för utslagna. Det är nog ganska vanligt att det dåliga samvetet gör sig påmint just i dessa tider. Man köper och konsumerar lite mer än man borde, både vad gäller prylar och mat . Kvinnan ifrån Stadsmissionen berättade att de säger nej till alla som ringer och erbjuder sig att hjälpa till just vid julhelgen. Vad de utslagna behöver är inte en glad stund bara på julafton, de behöver varaktiga relationer med människor som bryr sig om dem mer än en dag om året.

Nu kommer jag att göra ett blogguppehåll några dagar framöver. Är tillbaks igen på annandagen. Jag önskar er alla inte bara en glad och trevlig jul, utan också en fridfull jul med tid för eftertanke. Må så gott!

/Martina

Ps. Den julkalender som fått flest röster är "Trolltider". Vinnaren meddelas via mail. Ds.

Inga kommentarer: