torsdag 29 november 2007

Återvinning i juletid

Härligt med respons på min blogg om köpfri månad. Vill gärna spinna vidare på en av kommentarerna, från min vän svbg:
Nja, december är nog en för stor utmaning för mig...än så länge. Men det kanske kan bli ett strävansmål inför framtiden. Att ta sig igenom december utan att ryckas med i köprushen? Dels skulle man slippa stressen och dels skulle nog privatekonomin må bra av att man spred utgifterna över året. För mig handlar det mest just nu om att vinna tid. Den tid som jag efterlyste i blggen "Obrutna tankar". Har tagit ledigt från jobbet varannan torsdag i nov-dec och mår så väl av det. Än så länge kan vi leva på föräldrapenning dessa dagar, men om jag kan minska mitt "onödiga" köpande kanske jag kan skapa utrymme i vår ekonomi för att gå ner i tid och få den tid jag längtar efter. Det stimulerar ju också till ett sunt reflekterande över sin konsumtion och eventuella överkonsumtion; vad är egentligen onödigt resp nödvändigt att köpa. Men det handlar om små steg och vi alla har nog kommit väldigt olika långt i det där. Ett litet steg som jag har tagit i år är att tänka återvinning i julklappsbestyren. Våra barn får en adventskalender av mig varje år, ni vet där man öppnar ett litet paket varje dag ända fram till jul. Vi har tre barn, alltså får de öppna åtta gånger var. Kalendern är den som fanns i mitt hem när jag var liten och då hade min mamma knytit fast "fuskpaket" på alla dagar, utom på mina två namnsdagar i december (varav en är på julafton) och på lucia. Då var paketen äkta. Fuskpaketen skulle inte öppnas utan bara knytas loss för att markera att vi var en dag närmare julafton. Våra barn får inte heller paket varje dag, utan vissa dagar står det "idag är det 17 dagar kvar till julafton" på en lapp och så har jag rullat in en godistomte som öppnaren får äta upp. Det kan också stå "idag grillar vi korv ute". Det nya för i år är att i några av paketen är det saker ifrån då jag var liten, t ex böcker, rubiks kub, pynt mm. Jag förvarar det där i flyttkartonger och har inte riktigt vetat vad jag ska göra med det. Har svårt att göra mig av med vissa saker. En del har jag medvetet sparat till mina egna barn, men inte hittat tillfälle att ge dem. Jag har en fin samling av suddgummin och glasdjur som jag ännu inte bestämt om jag vill dela eller ska ge bort "hela". De får kanske vänta till nästa jul. Bara suddgummina skulle kunna fylla flera kalendrar.

Fortsätt att kommentera, hörni. Era synpunkter är jätteintressanta och väcker många nya tankar hos mig. Idag har jag ledig torsdag. Dottern och jag ska till stan och köpa ett par "nödvändiga" strumpbyxor ;-)

/Martina

Inga kommentarer: