tisdag 27 november 2007

Köpfri månad

Som en del av er vet har min blogg legat nere någon månad av olika skäl. Ett av skälen var att jag hamnade i "prylträsket". Har ni också upptäckt att det numer finns olika genrer även för bloggar? Jag hade länkat min blogg till några andra bloggar, som jag själv brukar läsa, inom genren "Heminredning". När jag började botanisera bland dessa upptäckte jag att det finns hur mycket idéer och inspiration som helst att hämta på nätet. Men jag insåg också att man helt och hållet kan snöa in på prylar, hur man får tag i dem osv. Jag är själv inte helt ointresserad av prylar, men jag märker att mitt intresse för dem börjar svalna. (Jag tror här att jag har hittat en positiv sak med att jag börjar ha lite mer livserfarenhet.) Att lägga ner bloggen en stund var ett sätt för mig att ta ett steg tillbaka, haka loss ifrån "prylfixeringen" och fokusera mer på annat som känns viktigt för mig att dela med mig av. När jag är riktigt ledsen för något är det skönt att köpa något nytt. Det vet jag att jag inte är ensam om. Det ger ingen lyckokänsla som bär genom livet, men jag känner mig lite lättare och gladare inombords efteråt. Å andra sidan handlar det sällan om nå´t "hemmansköp", som min man brukar uttrycka det, utan mest om småsaker.

Feminas novembernummer innehåller ett intressant reportage om en kvinna som bestämde sig för att inte handla något på ett helt år. Vilken utmaning!? Jag tänker inte gå in på några detaljer, men om ni besöker hennes blogg www.notbuying.blogspot.com får ni veta bakgrunden och hur det gick. Hon gav mig inspiration och jag har bestämt mig för att försöka klara av en köpfri månad, till att börja med. Är det någon som vill haka på så hör av er till mig. Varför inte börja med januari när kassan ändå är skral?

/Martina

3 kommentarer:

Ann-Christin sa...

Tack för länkningen!

Anonym sa...

Kanske ofrivillig för många i januari ;)

Anonym sa...

Det var en intressant idé. Det ska jag nog nappa på. Inte för att jag är nån som köper speciellt mycket prylar, men rent för att markera för sig själv. Men varför inte ta det i december - innan man köpt julklappar... ;-)