lördag 8 januari 2011

Renoveringsdags igen

Jag sitter och tänker ut idéer till vårt vardagsrum. Under de kommande månaderna kommer det att förvandlas till byggarbetsplats, vilket känns både bra och dåligt. Vardagsrummet har känts som det mest opersonliga rummet ända sedan vi flyttade in i vårt hus, för elva år sedan. Därför ska det bli roligt att äntligen få sätta sin prägel på det. Men det är jobbigt att bo mitt i renoveringen. Dessutom måste både piano och soffor placeras någon annanstans under tiden. Vi får se hur vi löser det.

"Stommen" till rummet har vi rätt klart för oss. Parkettgolvet ska målas ljusgrått (samma färg som i köket) och taket ska brädfodras och få två synliga fejk-bjälkar. Vi ska också göra ett försökt till att plocka fram timmerväggen som döljer sig bakom ena innerväggen. Vi har gjort samma sak på övervåningen och där var det ganska ojämn kvalitet på hur timmerstockarna såg ut. På en del ställen var det stora "hål" som vi fått täppa igen. Timret i vardagsrummet ska målas vitt, precis som uppe. Jag är inte så förtjust i det mörka och murriga. Övriga väggar vet jag i nuläget inte vad vi ska göra med. Jag har några idéer som jag måste kolla upp hos färghandlar´n och hos hantverkar´n (läs: maken).

Jag lägger ut några "före"-bilder så fort vi har städat bort julen. Det dröjer nog ännu några dagar, men sedan börjar byggdammet yra.

Ha det gott!

/Martina ♥

Inga kommentarer: