fredag 31 december 2010

Gott nytt år!

Den här dagen består alltid av blandade känslor för mig.
Vemod, nyfikenhet, förväntan.
Knytis med goda vänner börjar bli en nyårstradition för oss. I år behöver jag "bara" tänka på sallad och vickning. Övriga rätter sköter andra om. När det gäller vickning så finns det oändliga möjligheter. Genom åren har vi testat både nubbesallad på tunnbröd, laxmackor och varm smörgåstårta. Genom åren har vi också lärt oss att man inte måste lägga ner så mycket tid på vickningen. Ofta är alla så trötta att det funkar med en korv med bröd. Så blir det i år.

Jag har ingen riktig koll på huvudrätten. Kött och ädelost är två av ingredienserna, tror jag. Det är inte helt enkelt, varken att välja vin el komponera en sallad när man inte vet mer än så. Jag gillar när rättens olika delar harmonierar med varandra. Utifrån det jag vet, eller tror att jag vet, om huvudrätten har jag valt att göra grönsaker i två olika former.
1. Mina, numer, klassiska tomathalvor i ugn. Passar till allt kött.
2. Min variant av Ernsts julsallad, anpassad till dagens huvudrätt (som jag bara kanske vet någonting om...)
Dessutom Gurkstavar plain till alla som inte vågar testa någonting av ovanstående.
Mer utförliga recept får ni imorgon.
Önskar er alla ett gott slut och ett gott nytt år! Må vägen komma er till mötes och era katter få behålla livet.
Nyårskram
/Martina

Inga kommentarer: