söndag 1 januari 2012

En liten bit dessert...

"Ut med det gamla, in med det nya" är en fras som jag förknippar med nyårsafton. Vet i skrivande stund inte var jag fått den ifrån, men det är ju numer bara att googla så har man svar på det mesta.

När jag alldeles nyss packade upp korgen från gårdagens knytkalas hos goda vänner så hittade jag en bit av den fantastiskt goda desserten längst ner i botten. Korgen hade stått nedanför bänken där desserten serverades därav den märkliga platsen att hitta en kvarbliven bit. En del av mig har ju ett stort behov av att stanna upp och fördjupa de tankar som blixtrar till mellan allt det vardagliga. "Snöa in på" skulle nog en del av mina vänner respektive kollegor vilja uttrycka det. I o med att jag fann dessertbiten i korgen blixtrade en tanke till i mitt huvud. Vad tar jag med mig in i det nya året? Måste allt det gamla ut bara för att det händer något nytt? Många avger nyårslöften förknippade med sunda levnadsvanor. Nyttigare mat. Mer motion. Jag är inte riktigt lagd åt det där hållet, att kunna ändra mina vanor över en natt. Min ambition är att ta med mig det gamla som varit gott in i det nya och göra plats för mer goda saker. Oavsett om det gäller på det medmänskliga planet, på löprundan eller på min tallrik. Så årets första vecka kommer jag att ägna åt att meditera över ordet godhet. Vad är gott i mitt liv? Vad ger jag ut som är gott?Vad behöver jag rensa ut för att ge plats för det goda? Jag tror det blir ett bra år och aldrig förr har det känts mer passande att önska alla mina vänner en

god fortsättning!

/Martina

2 kommentarer:

Maria sa...

Men det är väl bra att januariblogga! Låter som en bra tanke, vi människor kan göra mer gott eftersom jag är övertygad om att positiva energier och tankar kan spridas och föröka sig. Gäller bara att tänka på det. Inte för inte som det heter GOTT nytt år!

Martina sa...

Maria: Så kan man också se det. Som en januariblogg. Vi får väl se om den även har ett liv efter januari... Jag håller med dig om att gott föder gott. Se bara vad ett leende kan göra.