torsdag 5 januari 2012

Äntligen äggost!!!

Igår gjorde jag en äggost. Äggost är Bohusläns landskapsrätt och äts oftas som efterrätt. Eller som i mitt föräldrahem, till kvällsteet. Det är egentligen väldigt enkelt att göra en äggost men man måste ha en speciell form som är perforerad för att vätskan ska rinna ur. Det går säkert att göra den i ett vanligt durkslag också. Det som blir kvar i formen är vasslen från lättmjölk, gräddfil och ägg som fått sjuda i ca en halvtimme. I o med att vätskan rinner ut så packas vasslen och blir ganska fast.

Till äggosten har man sin favoritsylt. Det förekommer också att man har vispad grädde till. Det har jag dock aldrig testat. Ikväll blir det premiär. På Brännö, där jag är uppvuxen, kryllar det av björnbärsbuskar. Jag tycker också att björnbäret är regenten i bärriket, trots att Norrbotten försökt fresta mig med delikatesser som åkerbär och hjortron. Men jag är omutlig på den punkten. Att jag numer har svårt att få tag på björnbär påverkar naturligtvis rankingen. Smakmässigt så hör en solvarm jordgubbe också till top-of-the-line. Men det är just det som jordgubben faller på; att den är godast naturell. Som tillbehör till mindre söta saker som pannkakor och äggost så går björnbäret före.
Äggostformarna är oftast formade på ett speciellt sätt. Jag har en plåtform som är platt på ovansidan. Mamma har en gammaldags träform som ger en slutprodukt som är riktigt vacker att se på. Idag blev jag så lycklig när jag hittade samma form, men i plast, för 145:- på nätet.


Bild: http://www.forminnovest.se/products.php?ProductID=86&ImageID=4


I fortsättningen ska det inte bara avnjutas goda äggostar här hos oss, utan även vackra.

På det mer djupare planet så fortsätter jag veckan ut att meditera över ordet "godhet". Mina tankar kring ordet får mig oftast att associera till mat, vilket irriterade mig i början. Nu har jag börjat tänkt om. Dessa tankar kanske vill säga mig något. Nu försöker jag använda de associationerna istället för att applicera på övriga livet. De känslor som riktigt god mat väcker hos mig; hur kan man väcka de genom sitt sätt att vara, mot sig själv och sina medmänniskor? Kanske lite flummigt men jag fortsätter ändå att tänka så får jag se vart det leder. Nästa vecka tänkte jag gå vidare med något annat ord. Har inte bestämt vilket än, men gissar att det "ramlar över mig" inom kort. Kommentera gärna med era tankar kring ordet "godhet" men också med idéer på nya ord att fördjupa sig kring.
En riktigt god trettondagshelg önskar jag er alla!

/Martina



3 kommentarer:

Paola sa...

Hur är det med hallonsylt till? Hallon är godare "icke-naturella" om man jämför med jordgubben, så är klart godast naturell.

Godhet - vad är det?
Jag kanske utför en handling i godhet för någon annan. Jag känner mig god och tycker att jag är god mot den andra. Men hur landar det? Upplever också mottagaren godhet? Inte alltid. För vems skull är jag god, min egen eller för andras eller för båda?
En bok som behandlar detta ämne och som ger eftertanke är "Fågelbovägen 32" av Sara Kadefors.
Beskrivning:
Tänk att det finns människor som Karin. Så engagerad, så vidsynt, så osjälvisk.

Kort sagt: en god människa. Inte alls så inskränkt som de andra i villaförorten där Karin och hennes familj hamnat som av en slump – ja, kanske rentav av misstag.

På dagarna arbetar hon som gynekolog på ett sjukhus, på kvällarna jobbar hon extra på en mottagning för illegala flyktingar. Det är där hon träffar Katerina, en ung kvinna från Moldavien som blivit utnyttjad i den familj där hon arbetar som hushållerska och barnflicka.

Karin bestämmer sig genast: Katerina får följa med hem till henne och hennes familj. Där kommer hon i lugn och ro få hämta sig för att kunna ta itu med sitt liv.

Redan samma kväll installeras Katerina i gästrummet. Men inget blir som Karin tänkt sig. Katerina är inget offer som tacksamt tar emot - och själv är hon inte den goda människa hon trott sig vara.

Och när ytan krackelerar kan vad som helst hända.

Fågelbovägen 32 är en berättelse om relationer och makt. Mellan människor och mellan kulturer. Mellan dem som har allt och dem som har inget.

Anonym sa...

Oooo la la vad ni ska njuta både i magen och med ögonen av den fin fina formen! Trevligt med en blogg Martina! Kramar från Hökmark

Martina sa...

Paola: Med hemmagjord hallonsylt är det supergott.En favorit hos mig faktiskt. Näst efter björnbärssylt.
Fågelbovägen 32 - har stått och hållit i den flera gånger på Akademibokhandeln. Nu måste jag göra slag i saken och läsa den. Du tar upp en sak som jag tänkt mycket på. För vems skull är jag god? Under en del av mitt liv var jag tänkte jag ofta på att vara god mot andra mest för att de skulle tycka att jag var en bra människa. Genuin godhet får mig att må bra, men den typen av godhet fick mig att nästan gå under.

Maria: Nu är äggosten slut :-( Gott var det. Måste snart göra en ny. När min nya form kommer.