söndag 3 augusti 2008

Livsvisdom

Medan huset fortfarande sov och tystnaden ännu var obruten hade jag ett angenämt frukostmöte. Boken "Sonjas godhet" sprang jag på när jag var på Lagerhaus bokrea. Jag insåg ganska snabbt att den hade något att tillföra i mitt liv. Och efter bara några kapitels läsning känner jag redan stor glädje över att den hittade mig.

Bild: Adlibris

"Det är tröttande att vara sitt eget livs projekt, att ständigt välja, att hela tiden stressas av denna enorma mängd alternativ som man ändå inte hinner med."


"Att vistas i livets ytterskärgård..."

"....inre vävar av ord och scener bildar ett slags bokligt husapotek."


"Att ta paus från de stora planerna för att i stället söka nyanser och fördjupning."


"Att älska livet mer än dess mening..."


"Det finns existentiella stråk som är hårda som flinta. Inga pensionsförsäkringar, ombyggnader av kök, terapisessioner, golfrundor eller kulturupplevelser kan hjälpa oss från dem."


"*Inför de existensiella livsfrågorna står inte våra privata livsprojekt i centrum; vårt utseende, våra ägodelar, kulturellt engagemang, mode, bildning, pengar eller makt - vårt jagande efter vind. I stället är det att få vara föremål för andras omsorg och ömhet. Detta kallas i teologin för nåd; det villkorslösa accepterandet."

3 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, vilket vackert språk! :-D

Tara sa...

hei...
håper det er greit at jeg linker deg på favoritt-lista mi?

Anonym sa...

så himla fina ord. känner att jag måste få tag i den boken...
kramar Tone