torsdag 3 april 2008

Fantasi och kreativitet

Om du fick ett par extra ögon; var skulle du placera dem då?
Fundera en stund över frågan och hur du skulle besvara den.
Frågan ställdes helt ovetenskapligt till ett gäng människor i blandade åldrar. Över 90% av alla tillfrågade vuxna svarade samma sak; "I nacken." Naturligtvis. Hur många gånger har man inte hört eller själv använt begreppet "ögon i nacken".
Barnen som deltog i undersökningen var betydligt mer kreativa och obegränsade i sitt sätt att tänka och besvara frågan. En fyraårig kille hade svarat: "Jag skulle ge dom till en blind." En några år äldre kille hade svarat: "Jag skulle placerat dem i storasyrrans rum." Javisst. Svaren är så genialiska att man önskar att man kommit på dem själv.
Mannen som ställde frågan ville belysa hur vi hjärntvättas till att svara "rätt", hur vi tappar vår kreativitet under vår uppväxt.
Det är det här jag brinner för. Att få andra vuxna till att lyssna till barnens röst. Att bemöta barns tankar och förmågor, åtminstone som likvärdiga våra och ta dem på allvar. Å, jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om detta och kommer säkert att göra det så småningom.
Idag ska jag börja läsa en bok som heter just "Fantasi och kreativitet i barndomen". Den skrevs 1930 av en nytänkare inom sovjetisk psykologi och är hyperaktuell i dag. Tänka sig.
Ha en bra dag!

9 kommentarer:

Maria sa...

Ja, barnens tankar innan de börjat begränsa sig är de fiffigaste! Ibland har jag barnahjärnan kvar, men ibland så är man alldeles för vuxen =)

Sessan ☆ Prinsessan sa...

Ramlade in i din blogg & greps omedelbart av detta inlägg eftersom jag själv är väldigt intresserad av "hur vi programmerar" vår hjärna.

Super intressant tema som jag gärna skulle läst mer om, vet du vart jag hittar info??

Läcker & inspirerande blogg.

Njut helgen
Sessan i Oslo

Sessan ☆ Prinsessan sa...

WOW tack för tips, detta intresserar mig MYCKET.
Själv har jag jobbat både med Waldorf pedagogik & efter Kari Lamer metoderna.
Jag hungrar alltid efter sån här lektyr så tack ännu en gång.

Nu måste jag få undan lite här i huset före gäster & 15 års kalaset går av stapeln.

Njut lördagen & på återseende ;0)

Peace in mind sa...

Vuxen med skygglapparna på...visst är det tråkigt att vi stänger av de delar som känns obekväma!?
Fram för mer fantasi och kreativt tänkande, och mer omogna vuxna!

Anonym sa...

Det extra ögat ska naturligvis placeras på pekfingret. Tänk vad underbart att kunna titta runt ett hörn eller in under en soffa.

Anne sa...

Jag håller med! Mitt liv har blivit så mycket lekfullare och spännande sen jag blev mamma. Jag har själv skrivit några inlägg på min blogg om hur vi vuxna har mycket att lära av våra barn.

Vi går till livscoacher för att lära oss stressa av... Be ett barn om hjälp istället.:) De har mycket livsvisdom att ge oss de små människorna!
Ser fram emot mer intressant läsning på din blogg!

Anonym sa...

Tänk så smarta barn är... man blir mörkrädd - fast på ett positivt sätt... ;-D

Sessan ☆ Prinsessan sa...

Tack för bok tipset, nu ligger boken på soffbordet & jag har börjat små läsa!
Den här faller mig perfekt i smak.

Njut kvällen

Linda sa...

Intressant inlägg! Barn är ju så härligt kloka. Mysig blogg, kikar nog in igen!